Què és?
És una metodologia que permet als alumnes adquirir coneixements i competències claus del s. XXI. L’aprenentatge i l’ensenyança basat en projectes formen part de “L’aprenentatge actiu”. Dins aquest àmbit trobam altres metodologies innovadores.
Totes aquestes estratègies tenen unes característiques específiques:
- El coneixement és el resultat d’un procés de treball entre els alumnes i el professor pel qual es realitzen unes preguntes, se fa una recerca d’informació i aquesta informació s’elabora per obtenir conclusions.
- L’estudiant, no es limita a escoltar sino que participa activament en els processos cognitius, recerca i recollida d’informació, comprensió i interpretació de dades, establiment de relacions lògiques, plantejament de conclusions o revisió crítica.
- El docent té la principal funció de crear la situació d’aprenentatge que permet als alumnes desenvolupar el projecte. Lo que implica recerca de materials, localitzar fonts d’informació, gestionar el treball en equip, valorar el desenvolupament del projecte, resoldre dificultats, controlar el ritme de treball, facilitar l’èxit del projecte i avaluar el resultat.
Estructura i organització
Els alumnes de 1r, 2n i 3r estan repartits en 4 grups, per tal de poder realitzar 4 projectes durant tot el curs.
Els projectes que es realitzen aquest curs 2018-19 són:
- La salut i l’alimentació
- L’època medieval
- El Sistema Solar
- Els animals
Els alumnes de 4t, 5è i 6è estan repartits en 4 grups, per tal de poder realitzar 4 projectes durant tot el curs.
- Els mapes i el relleu
- L’univers
- Les màquines
- Les plantes
Els projectes que es realitzen aquest curs 2018-19 són:
Com construeixen el seu aprenentatge?
- Aprenentatges previs
- Eines TIC
- Brainstorming
- Manipulació
- Experimentació
- Creació
- Investigació
- Aprenentatge cooperatiu
Com s’avalua el seu aprenentatge?
- Llistes de verificació
- Dianes d’avaluació
- Rúbriques
- Autoavaluació
- Coavaluació
Producte final
Els alumnes presenten el seu projecte a altres persona fora de l’aula (presencial o virtualment). Això augmenta la motivació de l’alumne a ser conscient de que té un públic i, a més, li dona autenticitat al projecte.
- Maquetes
- Plana Web
- Representació
- Experimentació
- Exposicions
- Museu
- …